-surat untuk mak-

Mak....amponkan kami semua.kami nak mak sehat..kami sayang mak..kami tak mau mak sakit..kami terpaksa juga hantar mak ke hospital...ampon kan kami yer mak..
Mak.....Malam itu abang bawa mak ke hospita,dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter..Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak, kiter kata nak beli kereta..Mak asyik tanya ajer.cukup ker duitt.kiter jawab pula..kalau tak cukup, mak kan banyak duit..mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta kiter sampai...mak buat kenduri kesyukuran.. ...Dan kiter masih ingat lagi..bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor....Punya la kiter takut..kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak....Bila balik sahaja kampong...kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj....Tapi mak perasan juga bumper depan kemek..mak tanya kenapa..Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga....

Mak...tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau..Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar..mak, kiter menipu mak kan ..ampon kan kiter....

Mak.....Jam 4..30 pagi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital...nurse tengah balut mak dengan kain putih...mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital..Mesti mak nampak abang cium dahi mak....Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu.mesti mak nampak semua tu kann...kann. .

mak tau tak..Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar..Adik kat sebelah diam melayan perasann..Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini..jalan di depan terasa makin kelam....airmata dah tak mampu di tahan....Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela..
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga..di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang.kosong. ...sekosong hati ini....Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya......terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....
Mak....Kiter masih ingat lagi..Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak..Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....Kiter gosok kaki mak perlahan lahan....Mak perasan tak...?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni..
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
kiter rindu kat mak..!
Takpa la....
nanti bila kita selesai sembanyang subuh, kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!

Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .



Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah.....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas...

makk...
anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.




Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak..
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...

semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak...
nak cakap dengan mak....
anak mak yang ni dah tak betul kan ...?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis....


Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak.....
cukup la sampai sini dulu...
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak..
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....

Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
pastu kawan kiter bgtau....
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...

kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk unibesiti..
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang...

sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..


Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil


surat ini berjaya 'menyentuh' banyak hati..selain mampu mengingatkan
jasa ibu kita di Malaysia, ia mampu menaikkan semangat kita utk terus
berusaha dalam lapangan masing2,dgn izin Allah s.w.t.



Juga sesuai dihadiahkan kpd anak2(bg yg sudah memiliki cahaya
mata) supaya anak2 kita sentiasa lembut hatinya kesan daripada mmbaca surat
ini ,insyaAllah

Posted in |

1 comments:

  1. izzati adli Says:

    SubhanAllah... :'( sgt mnyentuh hati n jiwa ini...mngalir suda air mata ini...Ya Allah!